مدیریت تماشای تلویزیون توسط کودک؛ راهکارها

تماشای تلویزیون توسط کودک اغلب فعالیتی است که هم آرامش‌بخش بوده و هم باعث سرگرمی اعضای خانواده می‌شود. اما زمان‌های زیادی هستند که همین فعالیت باعث بروز تعارض‌هایی در خانواده می‌شود.

اگر راجع به تماشای تلویزیون توسط کودک نگرانی‌هایی دارید، باید بدانید که محروم کردن اعضای خانواده از آن، راه حل درستی نیست. به جای مسدود یا محروم کردن، باید به یک حالت همزیستی مسالمت‌آمیز دست پیدا کنید. برای چنین کاری باید میزان زمانی را که کودکان صرف تلوزیون می‌کنند و برنامه‌هایی را که مشاهده می‌کنند، مدیریت کنید.

 

مقاله مرتبط: تاثیر تماشای زیاد تلویزیون بر کودکان

با استفاده از راهبرد‌های زیر می‌توانید عادات مشاهده تلوزیون را در اعضای خانواده مدیریت کنید:

  • از سنین پایین شروع کنید. بهتر است که کار کردن بر روی عادات تماشای تلوزیون را از سنین پایین و قبل از اینکه کودک به مدرسه برود، شروع کنید. هر چقدر که سن‌شان بالاتر برود، ایجاد محدودیت‌های مختلف یا تغییر ذائقه‌هایشان برای‌تان دشوارتر می‌شود.
  • مقدار زمانی را که کودکان‌تان صرف تماشای تلوزیون می‌کنند، مخصوصا در شب‌هایی که باید فردایش به مدرسه بروند،‌ محدود کنید. کاری کنید که جذب فعالیت‌های مختلفی شوند، مانند ورزش، سرگرمی‌های متنوع و بازی کردن خارج از خانه.
  • بر روی آنچه کودکان مشاهده می‌کنند،‌ نظارت داشته باشید و در صورت امکان در کنار آن‌ها نشسته و برنامه‌های مورد علاقه‌شان را تماشا کنید و سپس در مورد‌شان به بحث و گفت و گو بپردازید.
  • معمولا کودکان در رفتار‌های خودشان والدین‌شان را الگو قرار می‌دهند. پس به دقت عادت‌های رفتاری خود را زیر نظر داشته باشید و در صورت لزوم آن‌ها را تغییر دهید.
  • کودکان‌تان را ترغیب کنید که برنامه‌های متنوعی را تماشا کنند. موضوعات مختلفی مانند ورزش، طبیعت، علمی، هنر، موسیقی،‌ تاریخ و … . برنامه‌های آموزشی فوق‌العاده‌ای وجود دارند که یادگیری‌ راجع به موضوعات مختلف را جالب و سرگرم‌کننده می‌سازند.

زمان و مکان تماشای تلویزیون

  • بهترین مکان را برای قرار دادن تلوزیون پیدا کنید. زمانی که کودکان‌تان در سنین پایین‌تر هستند، می‌توانید از اصل «اگر جلوی چشم نباشد، پس وجود ندارد» استفاده کنید و تلوزیون را در مکانی دیگر از جایی که خانواده‌تان بیشترین زمان را در آن‌جا سپری می‌کند، قرار دهید. (این اصل به این موضوع اشاره دارد که کودکان در سنین پایین، اگر شی‌ای از از محدودة بینایی‌شان خارج شود، و به عبارتی دیگر نتوانند آن را ببینند، احساس می‌کنند که دیگر آن شی وجود ندارد.) زمانی که فرزند‌انتان بزرگ‌تر می‌شوند، بهتر است که مکان‌های باز‌تری را برای قرار دادن تلوزیون انتخاب کنید تا بتوانید به راحتی بر روی برنامه‌هایی که تماشا می‌کنند نظارت کنید. هیچ‌گاه تلوزیون را در اتاق خواب کودکان قرار ندهید.
  • زمان‌های که تلوزیون تماشا نمی‌کنید، آن را خاموش کنید. زمان‌هایی که قرار است برنامة خاصی پخش شود، تلوزیون را روشن کنید و سپس بعد از تمام شدنش،‌ آن را خاموش کنید. این عمل باعث می‌شود که تماشای تلوزیون تبدیل به فعالیتی خاص شود و کودکان‌تان نسبت به آن دیدگاهه آموزنده پیدا کنند.

 

پادکست مرتبط: پرورش تفکر انتقادی نسبت به تلویزیون در کودک

تماشای تلویزیون در زمان مهمانی

  • زمانی که دوستان کودکان‌تان به خانه‌تان می‌آیند، سعی کنید که آن‌ها را به فعالیت‌هایی غیر از تماشای تلوزیون مشغول کنید. از اینکه برخی برنامه‌های تلوزیونی را برای کودکان‌ ممنوع کنید، ترسی نداشته باشید، حتی اگر تماشای چنین برنامه‌هایی برای کودکان منعی نداشته باشد. این حق شماست که از کودکان‌تان در برابر برنامه‌های نامناسب محافظت کنید. آن‌ها هم این عمل شما را به عنوان نشانه‌ای از اهمیت و علاقه می‌پندارند.
  • به کودکان‌تان بیاموزید که اگر در هنگام مهمانی یا بودن در جمع دوستان‌شان، برنامه‌ای ترسناک یا نامناسب به آن‌ها پیشنهاد شد، می‌توانند «نه» بگویند.
  • به والدین دوستان فرزند‌تان‌، راجع به قوانین‌ تماشای تلوزیون در خانه‌تان، اطلاع دهید. به سختی می‌توان برنامه‌هایی را که کودکان‌تان در منازل دیگران مشاهده می‌کنند،‌ کنترل کرد. اما اگر شما و والدین‌ دوستان فرزند‌تان با یکدیگر صحبت کنید و قوانینی را که وضع کرده‌اید برای یکدیگر شرح دهید، می‌توانید کودکان را از خطر برنامه‌های نامناسب دور کنید.
  • پرستار‌های کودکان را در جریان قوانین تماشای تلوزیون قرار دهید.
  • سعی کنید که چندین روز متوالی را بدون تلوزیون سپری کنید تا بتوانید میزان تاثیر این پدیده را در خانه‌تان اندازه‌گیری کنید. همچنین می‌توانید در جریان رویداد «هفتة بدون صفحة» با هزاران خانوادة‌ دیگر همراه شده و به مدت یک هفته تلوزیون را کنار بگذارید.

 

منبع: مدیا اسمارت

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.