آموزش سواد رسانه ای در کلاس؛ شش راهکار

تفکر انتقادی

برای آموزش سواد رسانه ای در کلاس راهکارهایی وجود دارد و ما در اینجا شش تا از این راهکارها را ارائه کرده ایم.

در حالی که به نظر می‌رسد دانش‌آموزان بیشتر وقت خود را به تماشای رسانه می‌گذرانند ، ما باید در مقابل این وسوسه مقاومت کنیم که تصور کنیم آنها آنچه را مشاهده می‌کنند و می‌شنوند، درک می‌کنند. فقط به این دلیل که آنها می‌دانند چگونه در اینترنت جستجو کنند و ساعتهای طولانی را به تماشای تلویزیون اختصاص دهند ، به این معنی نیست که از نحوه کار رسانه یا تأثیر آن بر خود آگاه هستند. بنابراین ، سواد رسانه‌ای مهم است.

مقاله مرتبط: آموزش مفاهیم کلیدی سواد رسانه‌ای به دانش آموزان

تعریف سواد رسانه ای

با توجه به مطالب ارائه‌شده در فایل اجرای سواد رسانه‌ای در کلاس شما، سواد رسانه‌ای به این صورت تعریف می‌شود: “توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی، ایجاد و عمل با استفاده از انواع ارتباطات. اصطلاح “رسانه” به تمام ابزارهای الکترونیکی یا دیجیتال و تصاویر چاپی یا هنری استفاده شده برای انتقال پیام اطلاق می‌شود – که می‌توانید آن را بخوانید (رسانه چاپی) ، آن را ببینید (رسانه تصویری) ، بشنوید (رسانه صوتی) ، یا تغییر دهید و با آنها بازی کنید (رسانه تعاملی) یا ترکیبی از هر یک از این‌ها. سواد رسانه ای توانایی رمزگذاری و رمزگشایی نمادها و ترکیب و تحلیل پیام ها است.”

معلمان به دنبال راه‌هایی برای آموزش سواد رسانه ای در کلاس و ادغام آن در درس‌ها هستند- به خصوص از آنجا که مشخص شد دانش‌آموزان نمی‌توانند خبرهای واقعی یا جعلی را از یکدیگر تشخیص دهند. در اینجا شش روش وجود دارد که به شما کمک می‌کند به دانش‌آموزان خود سواد رسانه‌ای یاد دهید.

ارزیابی رسانه

ابتدا باید به دانش‌آموزان نحوه ارزیابی رسانه‌ها آموزش داده شود. به عنوان مثال ، معلمان باید درباره سوگیری و منابع بحث کنند. نشان دادن این موضوع که رسانه تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر می‌کند -این بستگی دارد به اینکه چه کسی آن را ساخته است، چه کسی یا کسانی مخاطب آن هستند، و چه سوگیری‌هایی را می‌توان به منبع نسبت داد- می‌تواند به دانش‌آموزان كمك می‌كند تا آنچه را که مشاهده می‌کنند ارزیابی كنند.

نحوۀ دسترسی به منابع دیجیتالی و پایگاه‌های داده

معلمان همچنین باید منابع رسانه‌ای معتبر در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند. این به معنای آموزش دانش‌آموزان به نحوۀ ارزیابی وب‌سایت‌ها و منابع دیجیتال برای محتوای قابل اعتماد است. به عنوان مثال، چندین پایگاه داده برای دانش‌آموزان طراحی شده است تا از آنها برای منابع ایمن استفاده کنند.

مقایسه‌ی منابع مختلف رسانه‌ای

در بحث های خود، منابع مختلف رسانه‌ای را با یکدیگر مقایسه کنید. به عنوان مثال، وقتی خبری را پوشش می‌دهید، از دانش‌آموزان بخواهید که داستان را از منابع مختلف بخوانند. وقتی در حال بحث فیلم یا تلویزیون هستید، عناصر مختلف را با هم مقایسه کنید.

نحوۀ ویرایش و اعمال تغییرات توسط رسانه

برای آموزش سواد رسانه ای در کلاس به طور هدفمند به نمونه‌هایی از تغییر عکس‌ها یا داستان‌ها توسط رسانه‌ها اشاره کنید. به دانش‌آموزان بیاموزید که نسبت به آنچه می‌بینند یا می‌خوانند تا حدی مشکوک باشند. به عنوان مثال، وقتی آنها متوجه می‌شوند که مجلات تغییر کرده‌اند، این باعث می‌شوند در درکشان از خودشان تغییراتی ایجاد شود.

“حقیقت” را در تبلیغات و آگهی‌ها بررسی کنید

از دانش‌آموزان بخواهید تشخیص دهند که تبلیغات چه محصولی می‌خواهند بفروشند و از چه “وعده‌ها” یا ایده‌هایی برای ترغیب شما به خرید محصول خود استفاده می‌کنند.

از دانش‌آموزان بخواهید رسانه خلق کنند

سرانجام، از دانش‌آموزان بخواهید رسانه‌ ایجاد کنند. بسته به سطح کلاس، شما می‌توانید از دانش‌آموزان بخواهید سخنرانی، فیلم یا وب‌سایت ایجاد کنند. به عنوان مثال، دانش‌آموزان می‌توانند پوسترهای فیلم را به کمک تریلرهای فیلم ایجاد کنند.

 

منبع

 

 

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.