آموزش سواد رسانه ای به دانش آموزان‌‌ (بخش سوم)

تفکر دهم اخلاق رسانه ای

برای آموزش سواد رسانه ای به دانش آموزان‌‌ می توانید از استراتژی هایی که در ادامه می آید در کلاس استفاده کنید و بدین طریق سواد رسانه ای را در درس ها تلفیق کنید.

مقاله مرتبط: آموزش سواد رسانه ای به دانش آموزان‌‌ (بخش دوم)

راه‌هایی را شناسایی کنید که از طریق آن‌ها دانش‌آموزان شما بتوانند کار خود را با مخاطبان بیشتری از طریق فناوری‌های جدید رسانه‌ای منتشر کرده و به اشتراک بگذارند

  • دانش‌آموزان را تشویق کنید تا کار نگارشی خود را منتشر کرده و یا ویدئوها و تصاویر خود را به صورت برخط (آنلاین) پست کرده و بحث کنند که کدام سایت‌ها بهترین مکان‌ها را فراهم می‌کنند. یک بلاگ یا روزنامه‌ی کلاسی درست کرده و پروژه‌ها را با خانواده‌های آن‌ها و کلاس‌های دیگر به اشتراک بگذارید. دانش‌‌آموزان را درگیر تصمیماتی کنید که مربوط می‌شوند به اینکه کدام محتوا باید گنجانده شوند و بخش‌های مختلف چگونه ارائه خواهند شد (در عین حال هدف، مخاطب هدف، و دیگر سوالات دیگر برای تولید پیام‌های رسانه‌ای را در ذهن داشته باشید).

از رسانه‌های بصری و سمعی‌بصری به عنوان بخشی از کنفرانس‌های اولیا-دبیران یا بازدید اولیا از مدرسه (به عنوان مکان آزاد)[1] استفاده کنید.

  • دانش‌آموزان را درگیر خلق ارائه‌های ویدئویی کوتاه یا نمایش تصاویر توصیف‌کننده‌ی یک روز عادی در کلاس یا نمایش پیشرفت یادگیری آن‌ها کنید و از آن‌ها بپرسید تا در مورد تصمیمات مربط به اینکه چه بخش‌هایی باید گنجانده شده یا حذف شوند سبک سنگین کنند.

به طور فعالانه نگارش در شکل های مختلف رسانه را تسهیل کنید:

  • در محول کردن تکالیف منعطف باشید، به دانش‌آموزان اجازه دهید تا انتخاب کنند که کدام شکل‌های رسانه‌ای موثرترین شیوه‌ برای آن‌ها جهت انتقال اطلاعات کسب شده توسط آن‌هاست.
  • از دانش‌آموزان بخواهید تا چندین شکل مختلف را به صورت گزارش‌های استاندارد نگارشی در آورند (مثلاً تصاویر یا نمایش‌های رایانه‌ای).
  • از دانش‌آموزان بخواهید تا کار نگارشی خود را بگونه‌ای طراحی کنند که گویی فصلی از یک کتاب درسی آن‌هاست و برای این کار از تیترها، زیرتیترها، عکس‌ها و تصاویر، نمودارها و موارد متعدد مشابه استفاده کنند. به آن‌ها کمک کنید تا در مورد اینکه کدام اطلاعات برای تاکید کردن و در ذهن داشتن اهمیت دارند فکر کنند و دلیل آن را هم بیابند.
  • دانش‌آموزان را درگیر جامعه‌ی محلی یا پروژه‌های خدماتی‌ای بکنید که در آن‌ها بتوانند مهارت‌های سواد رسانه‌ای خود را به کار گیرند و عملی کنند:
  • امکان همکاری در پروژه‌ها با موسساتی (چون موزه‌ها، کتابخانه‌ها، گالری‌ها، آژانس‌های خدماتی و امثال آن) را بیابید که دانش‌آموزان را درگیر تجزیه و تحلیل و خلق پیام‌های رسانه‌ای می‌کنند.
  • دانش‌آموزان بزرگتر را تشویق کنید تا روش‌های تولید یا اصول سواد رسانه‌ای را به دانش‌آموزان کم سن و سال‌تر آموزش دهند.
  • از فروم‌های رسانه‌‌ای (مثل تلویزیون با دسترسی جوامع محلی، روزنامه‌ها، سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، یا لیست ایمیل‌ها مثل Listservs) برای دریافت ورودی‌ها استفاده کنید یا پژوهشی در مورد یک موضوع را به اشتراک بگذارید.
  • با تشویق دانش‌آموزان به استفاده از رسانه برای رساندن یه پیام صوتی به جامعه‌ی خود (مثلاً ثبت و به اشتراک‌گذاری تاریخ شفاهی، مصاحبه‌ها، حوادث محلی، و غیره) به آن‌ها کمک کنید تا قدرت رسانه را دریابند.

 

مقاله مرتبط: آموزش سواد رسانه ای به دانش آموزان‌‌ (بخش اول)

منبع: مدیا اسمارت

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.