4 گام آموزش سواد رسانه ای توسط معلمان

آموزش سواد رسانه ای

آموزش سواد رسانه ای توسط معلمان اغلب دشوار تصور می شود اما ما در این مقاله به شما نشان می دهیم که چگونه می توان سواد رسانه ای را به سادگی در کلاس درس تلفیق کرد.

ویدئوی آموزشی مرتبط: سواد رسانه ای

مقدمه: تعریف سواد رسانه‌ای برای معلمان

این راهنما برای آموزش سواد رسانه ای توسط معلمان تمام سطوح و کلاسهایی است که قصد دارند سواد رسانه‌ای را در دستورالعمل‌های خود بگنجانند. بسیاری از مربیان به آموزش سواد رسانه‌ای علاقه‌مند هستند، اما ممکن است ندانند از کجا می‌توانند کمک بگیرند. این مقاله می تواند به شما کمک کند.

سواد رسانه‌ای توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل، ارزش‌گذاری، ایجاد و عمل با استفاده از انواع ارتباطات است. اصطلاح “رسانه” به تمام ابزارهای الکترونیکی یا دیجیتالی و تصاویر چاپی یا هنری استفاده شده برای انتقال پیام اطلاق می‌شود – که می‌توانید آن را بخوانید (رسانه چاپی)، آن را ببینید (رسانه تصویری)، بشنوید (رسانه صوتی)، یا تغییر داده و با آن بازی کنید (رسانه‌های تعاملی)، یا حتی می‌تواند ترکیبی از این‌ها باشد. سواد توانایی رمزگذاری و رمزگشایی نمادها و ترکیب و تحلیل پیام‌ها است.

این مقاله راهنما چهار مرحله را دنبال می‌کند که استفاده از آنها در هنگام آموزش سواد رسانه‌ای در هر کلاس درسی مهم است.

مراحل:

  • مرحله اول سواد رسانه‌ای را تعریف می‌کند.
  • مرحله دو برقراری مکالمه میان معلمان با دانش آموزان و درک کاربرد رسانه توسط دانش‌آموزنا را تسهیل می‌کند.
  • مرحله سوم پیشنهادهایی در مورد چگونگی تحلیل رسانه از کودکی تا دبیرستان ارائه می‌دهد.
  • مرحله چهار شامل یادگیری عملی با درخواست از دانش آموزان برای ایجاد رسانه‌های خود می‌باشد.

آنچه که در حال انجام آن هستید کار ساده‌ و پیش‌پا افتاده و یا بی ارزشی نیست

پس از خواندن تعریف بالا، ممکن است فکر کنید، من در حال حاضر بسیاری از آنها را انجام می‌دهم! اگر از دانش‌آموزان خود می‌خواهید در فضای مجازی تحقیق کنند، یا فیلم تهیه کنند، کلیپ‌های فیلم نشان دهند یا در مورد متن آهنگ بحث کنند، تقریباً دارید کار درست را انجام می‌دهید! و یا بهتر بگوییم شاید شما در حال انجام کارهای ارزشمند زیر باشید و خودتان از آن آگاه نیستید:

  • بررسی تولید نسخه سینمایی یک داستان از طریق تجزیه و تحلیل دیالوگ به کار رفته یا حذف شده و زبان دوربین.
  • بحث درباره اخبار/مقالات مجلات مختلف یا کشورهای مبدا برای بررسی دیدگاه‌های مخالف، دیدگاه‌های مشابه، زبان مورد استفاده و غیره.
  • تجزیه و تحلیل کارتون‌های سیاسی، تبلیغات و رسانه‌های اجتماعی.
  • بررسی ساختارهای اجتماعی نژاد، جنسیت، توانایی، سن و غیره و بررسی اینکه چگونه ایجاد و تداوم این ساخت‌و‌سازها برای چه کسی و توسط چه کسی.
  • نوشتن مقالاتی برای نشان دادن یک مفهوم، متقاعد کردن مخاطب، انتقال تفسیر یا ایده اصلی.
  • ایجاد تبلیغات، پوستر فیلم، یا تگ‌لاین برای انتقال پیام یا ایده.
  • ایجاد یک وبلاگ، پادکست یا سایر رسانه‌ها برای به اشتراک گذاشتن افکار، ایده‌ها، تفسیرها.
  • ایجاد یک حساب توییتر با توییت‌های نمونه برای نشان دادن یک شخصیت ادبی، یک فرد تاریخی یا یک رویداد.

اگر دارید این کارها را انجام می‌دهید (و بسیاری کارهای دیگر)، مطمئناً در کلاس خود به روش بسیار عالی و مثمرثمر از رسانه استفاده می‌کنید. به منظور ادغام کامل سواد رسانه‌ای، پیشنهاد می‌کنیم این چهار مرحله را دنبال کنید.

مقاله مرتبط: تدریس سواد رسانه ای در کلاس؛ چند راهکار

4 گام آموزش سواد رسانه‌ای

گام اول: تعریف سواد رسانه‌ای

دانش آموزان ممکن است همه ندانند “رسانه” چیست، اما به محض تعریف و دیدن چند مثال، احتمالاً ایده‌های شخصی خود را ارائه می‌دهند، زیرا همه دانش آموزان با اشکال مختلف رسانه تجربه دارند.

سواد رسانه‌ای چیست؟

سواد رسانه‌ای، طرز تفکر ما درباره “خواندن و نوشتن” را به سایر اشکال رسانه -نه فقط رسانه‌های چاپی که می‌خوانیم، بلکه رسانه هایی که می‌بینیم، می‌شنویم و با آنها تعامل داریم- تعمیم می‌دهد. هیچ تعریف ساده‌ای از “رسانه” وجود ندارد، اما اکثر دانش‌آموزان تنها وقتی مجبور به ارائه مثال می‌شوند، رسانه را می‌شناسند. می‌توانید با درخواست از دانش‌آموزان برای آوردن مثالهایی از رسانه، گفتگویی در همین رابطه (رسانه) شکل دهید.

از آنجا که توضیح دادن اینکه رسانه چیست و چه عملکردی دارد ممکن است برای دانش جوان بسیار دشوار باشد، پس از اینکه آن‌ها مثال‌های خود را بیان کردند می‌توانید تعریف بسیار ساده‌ای از این قبیل را به آنها ارائه دهید:

“رسانه عبارت است از شیوه‌های به اشتراک‌گذاری اخبار و داستان‌ها یا ایده‌ها با افراد دیگر بدون اینکه صرفاً به صورت حضوری با آنها صحبت کنید. به عنوان مثال، ما می‌توانیم در کتاب‌ها و فیلم‌ها داستان تعریف کنیم، می‌توانیم اخبار را از تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها و اینترنت دریافت کنیم، و می‌توانیم ایده‌ها را از طریق تلفن یا از طریق رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذاریم. رسانه‌ به ما اجازه می‌دهد همزمان ایده‌های خود را با بسیاری از افراد به اشتراک بگذاریم.”

نمونه هایی از رسانه:

چاپی- قابل خواندن

کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها

صوتی- قابل شنیدن

رادیو، آهنگ‌ها، پادکست‌ها

بصری- قابل تماشا

ویدئوها، تلویزیون، فیلم‌ها، عکس‌ها

تعاملی- قابل تغییر یا بازی با آن

تلفن‌های همراه، رسانه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدئویی، برنامک‌ها

 

گام دوم: ارتباط

بعد، دانش‌آموزان را در جایی که هستند ملاقات کنید. وقت بگذارید و از آنها در مورد عادت‌های رسانه‌ای‌شان بپرسید. آنها چه چیزی را تماشا می‌کنند، می‌خوانند، گوش می‌دهند؟ چقدر وقت می‌گذرانند؟ چه چیزی را دوست دارند؟ از چه چیزی متنفرند؟ و از همه مهمتر، چرا آنها چنین جواب‌هایی داده‌اند؟ این باعث می‌شود دانش‌آموزان در یک بحث دانشگاهی بدون قضاوت، در مورد مصرف رسانه خود بحث کنند.

به یاد داشته باشید که صحبت در مورد رسانه می‌تواند برای دانش‌آموزان بسیار شخصی باشد. اطمینان حاصل کنید که هنجارهای کلاس ما از نظرات مختلف استقبال می‌کنند و باعث نمی‌شوند دانش آموزان احساس “بد” یا “اشتباه” داشته باشند، صرفنظر از چیزی که برای اشتراک‌گذاری انتخاب می‌کنند. این ممکن است به معنای تنظیم قوانین اساسی باشد برای آنچه در کلاس شما مناسب است یا مناسب نیست!

 

سوالات
اوایل خردسالی·         نمایش، سریال، فیلم، آهنگ، بازی ویدوئی مورد علاقۀ شما چیست؟ کتاب کتاب یا داستان را دوست دارید؟ چرا این‌ها علاقمندی‌های شما هستند؟
دوران ابتدائی·         دوست دارید به صورت آنلاین چه کارهایی انجام دهید؟

·         برای تماشای تلویزیون و فیلم، گوش دادن به موزیک، اینترنت‌گردی، و خواندن کتاب، هر هفته چقدر وقت می‌گذارید؟

·         آیا در رابطه با تلویزیون و اینترنتی که در منزل خود دارید قوانین مشخصی دارید؟

دوران راهنمایی و دبیرستان·         از چه رسانه‌های اجتماعی بیشتر استفاده می‌کنید؟ چرا؟

·         از چه رسانه‌ای متنفرید؟ چرا؟

·         هر روز چه مقدار وقت صرف یک صفحۀ نمایشگر (از هر نوعی!) می‌کنید؟ فکر می‌کنید این مقدار زمانی که اختصاص می‌دهید مناسب است؟

گام سوم: تجزیه و تحلیل

قبل از اینکه رسانه خود را خلق کنید، دانش‌آموزان باید این فرصت را داشته باشند که یک بخش بخوبی توسعه یافته از رسانه را به طور عمیق تحلیل کنند. بسته به محتوای مواد درسی، می‌توانید یک یا چند بخش از رسانه را با محتوای هدف شما در یک راستا هستند انتخاب کنید. پس از اینکه رسانه را چندین بار بررسی کردی از دانش‌آموزان این سوالات بحث‌برانگیز را بپرسید تا با این کار به لایه‌های درونی‌تری از بحث نفوذ کنند. آموزش سواد رسانه ای توسط معلمان

رسانه‌ای که تحلیل می‌شودسوالاتی که پرسیده می‌شود
اوایل خردسالیبرندها/ لوگوها1-     ابتدا چه دیدید؟

2-     برخی از اماکنی که می‌توانید این‌ها را ببینید کجاها هستند؟

3-     فکر می‌کنید چرا این‌ها درست شده‌اند؟

4-     فکر می‌کنید خوب‌اند؟ چرا؟

ابتدائیتبلیغات1-     چرا این ایجاد شده بود؟

2-     کجا می‌تونستید ببینید؟

3-     تبلیغ‌کننده‌ها از چه ترفندها و روش‌هایی برای جلب نظر مخاطب استفاده کردند؟

4-     آیا موثر بود؟

5-     فکر می‌کنید افرادی هستند که جذب این نوع آگهی‌ها می‌شوند؟ آیا افرادی هستند که جذب نشوند؟

6-     آیا بر اساس این آگهی شما محصول مربوطه را خریداری می‌کنید؟ چرا؟

راهنمائیتلویزیون، موزیک1-     چه کسی این را ایجاد کرد؟

2-     از چه روش‌هایی برای جذب توجه من استفاده شده است؟ (مثلاً موزیک، رنگ‌های روشن، برش‌ها یا کات‌های سریع)

3-     چطور ممکن است افراد مختلف درک متفاوتی از این رسانه داشته باشند؟

4-     چه نکاتی در آن ارائه شده و یا فروگذشته شده است؟

5-     هدف چیست؟

6-     ایا هیچ آگهی‌ای دیدید؟ آیا تشخیص آن آسان بود؟

دبیرستانفیلم، رسانه‌های اجتماعی، آگهی‌های سیاسی1-     چه کسی این پیام را ایجاد کرد؟

2-     از چه روش‌های خلاقانه‌ای برای جلب توجه من استفاده شده‌است؟

3-     چگونه ممکن است افراد مختلف درک متفاوتی از این پیام داشته باشند؟

4-     چه ارزش‌ها، شیوه‌های زندگی و نکات در این پیام آشکار بوده و یا حذف شده‌است؟

5-     چرا این پیام اصلاً ارسلال شده است (یا ارسال می‌شود)؟ هدف پیام چیست؟

6-     آیا تاکنون پیام‌هایی شبیه این را ایجاد کرده و یا دیده‌اید؟

گام 4: خلق رسانه

در یک واحد یا درس سواد رسانه‌ای، دانش‌آموزان نیز رسانۀ خود را تولید خواهند کرد. در برخی واحدها، رسانه‌ای که دانش‌آموزان خلق می‌کندن مشابه نوعی از رسانه خواهد بود که تحلیل کرده‌اند. با این حال، همیشه اینگونه نیست. به جدول زیر توجه کنید تا ایده‌هایی برای بکارگیری محصول رسانه‌ای در هر سطحی بدست آورید.

 

رسانه‌ای که باید تولید شودابزارهای لازم
اوایل خردسالیلوگوها، نمایش‌های عروسکی، نمایش دراماتیک با فرهنگ عامهعروسک‌های کاغذی، تلفن‌ همراه یا دوربین‌‌های معمولی
ابتدائیآگهی‌های چاپی، کالیگ‌ها (هنر اختلاط رنگ‌ها)، کار هنری دیجیتالیکاغذ و مارکر، تعدادی برگه، رنگ و غیره
راهنمائیفیلم، موزیکiMovie، Adobe Vice، Garageband
دبیرستانوبسایت‌ها، بازی‌ها، برنامک‌هاWeebly, WordPress, Scratch, Quicktime screencasting

آموزش در اوایل کودکی

در اوایل کودکی، لزوماً نیازی به آوردن ابزار رسانه به کلاس ندارید. دانش آموزان ممکن است از یادگیری تکنیک های ساده در دوربین های دستی یا تلفن همراه بهره مند شوند – ایده اصلی وجود قاب (فریم) است. آنها چه چیزی را می‌توانند درون قاب‌های خود قرار دهند و چه چیزهایی را می‌توانند از قاب خود خارج کنند و چرا؟

اجرای نمایش های عروسکی یا اسکیت ها با استفاده از شخصیت های تخیلی خود یا فرهنگ عامه (یا ترکیبی از هر دو) می‌تواند به آنها در مورد انتخاب هایی که به عنوان تولیدکنندۀ رسانه انجام می‌دهند کمک کند. همچنین ممکن است بخواهید مفاهیم لوگو (آرم) را هم با نگاه به لوگوها (مانند فعالیت تجزیه و تحلیل ما) و هم با درخواست از دانش آموزان برای تولید لوگوهای مخصوص خود معرفی کنید.

آموزش در مدارس ابتدایی

در مدارس ابتدایی‌، مجلات‌، روزنامه ها و سایر رسانه های چاپی فرصتی برای کاوش و رمیکس (ترکیب) رسانه ها از طریق کلاژ، رمیکس تبلیغاتی و آثار هنری دیجیتال فراهم می‌کنند. دانش آموزان می‌توانند اصول انجام یک ارائه چندرسانه ای را با استفاده از تصاویر و کلمات گفتاری برای بیان ایده های خود بیاموزند. آنها همچنین می‌توانند با برنامه های طراحی و عکس آنلاین مانند Paint و Tux Paint‌، کشف هنرهای دیجیتال را شروع کنند.

آموزش در مدارس راهنمایی

در دوران راهنمائی، دانش‌آموزان می‌توانند فیلم‌های کوتاه، موزیک، و دیگر محصولات چندرسانه‌ای را با برنامه‌های رایگانی چون ویرایشگر ویدئوهای یوتیوب و Audacity، برنامه‌های داخل خود رایانه مثل windows Media Maker، iMovie، و GarageBand و یا برنامه‌های تحت لیسانسی چون Adobe Voice خلق کنند.

آموزش در دبیرستان

در دبیرستان، دانش‌آموزان می‌تواند دانش خود از نقاشی، چاپ، ویدئو، و فرمت‌های صوتی را به شیوه‌های تعاملی شروع کنند، مثلاً با کنار هم قرار دادن وبسایت‌های ساده‌ای چون Weebly و Wix، با ساخت بازی‌های ویدئویی با کمک برنامه‌های رایگانی چون Scratch، یا ضبط (رکورد کردن) ارائه‌های چندرسانه‌ای و تحلیل رسانه با نرم‌افزارهایی چون Quicktime، Camtasia یا Screencast-O-Matic.

نتیجه‌گیری

امیدواریم این راهنما یک نقطۀ شروعی برای آموزش سواد رسانه ای توسط معلمان باشد. دنیای سواد رسانه‌ای بسیار گسترده‌است و شیوه‌های مختلفی برای بهره‌مندی از آن در کلاس‌ وجود دارد.

منبع: کتاب

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. بسیار عالی نوشتید
    ممنون
    کاش مثال بیشتر بزنید مثال تبلیغات ر کنکاش کنی یا فیلم و موزیک