آموزش سواد رسانه ای در تلفیق با کتاب های درسی

تلفیق سواد رسانه ای با کتاب های درسی

آموزش سواد رسانه ای را در هر درس و موضوع درسی می توان انجام داد. به عناوین درسی خود نگاهی بیندازید تا اطلاعات کاملی از اینکه چگونه هر کدام از درس‌ها و منابع، نیازهای درسی را برآورده می‌کنند بدست آورید. در اینجا ایده‌هایی ارائه می‌شود تا کار خود را شروع کنید:

تاریخ

در کلاس‌های تاریخ، برای آموزش سواد رسانه ای در مدرسه می توانید از آنها بخواهید فکر کنند که نگاه آن‌ها نسبت به تاریخ و حوادث تاریخی چگونه تحت تاثیر رسانه قرار گرفته‌است. مطالعۀ فیلم‌ها، روزنامه‌ها و حتی متن کتاب‌ها می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا بفهمند ماهیت هر رسانه چگونه موجب بازگویی تاریخ شده است.

جغرافیا

در کلاس‌های جغرافیا و مسائل جاری، دانش‌آموزان می‌توانند تحلیل کنند که چگونه اخبار روی درک و نگاه ما نسبت به دنیا و مردمان آن تاثیرگذار است.

علوم

چگونه نگاه دانش‌آموزان به علم و اینکه دانشمندان چه می‌کنند توسط رسانه شکل داده می‌شود؟ ایده‎ی «دانشمند دیوانه» از کجا ریشه دوانده است و امروزه در کجاها دیده می‌شود؟ چگونه تقاضاهای تجاری روزنامه‌ها و اخبار تلویزیون روی گزارش داستان‌های علمی تاثیرگذار است؟

مطالعات اجتماعی

خانواده‌ها به چه شکل در رسانه‌های مختلف تصویر می‌شوند؟ این موضوع طی زمان چگونه تغییر کرده است؟ آیا تصویر رسانه از خانواده مطابق رویه‌های جامعه است یا روی آن‌ها تاثیری دارد؟ محصولات مختلف رسانه‌ای که بین کودکان محبوب هستند چه چیزی در مورد نقش جنسیتی می‌گویند و کودکان این پیام‌ها را چگونه تفسیر می‌کنند؟

مقاله مرتبط: تدریس سواد رسانه ای در کلاس؛ چند راهکار

تربیت بدنی

در درس تربیت بدنی برای آموزش سواد رسانه ای در مدرسه می توان این سوالات را پرسید: مصرف رسانه چه تاثیری روی چیزی که می‌خوریم دارد؟ چگونه روی تصمیم ما دربارۀ سیگار کشیدن، مشروبات الکلی و استعمال دخانیات تاثیرگذار است؟ چه نوع روابطی را در محصولات محبوب رسانه‌ای میان کودکان شاهد هستیم و چه پیام‌هایی را کودکان از آن‌ها می‌گیرند؟ چگونه رسانۀ دیجیتالی چون تلفن‌های همراه و اینترنت روی روابط ما با دیگران تاثیر دارد و چگونه می‌توانیم روابط سالم خود را با این رسانه‌ها حفظ کنیم؟

مقاله مرتبط: سنجش سواد رسانه ای دانش آموزان

موسیقی

فشارهای تجاری صنعت موزیک چگونه روی خلق موزیک تاثیرگذار است؟ چگونه چیزهایی مثل جنسیت، کلاس اجتماعی، روابط و مصرف الکل و دخانیات در موزیک (و موزیک ویدئوها) تصویر می‌شوند و جوان‌ها این پیام‌ها را چگونه تفسیر می‌کنند؟ چگونه ژانرها و استایل‌های مختلف موسیقایی (پاپ، راک، هیپ‌هاپ، R&B، و غیره) روی محتوای موسیقی و ویدئو موزیک‌ها تاثیرگذارند؟ چگونه موسیقی‌دان‌ها در رسانه تصویر می‌شوند و این چگونه روی نگاه کودکان به آن‌ها تاثیرگذار است؟

قانون

محصولات رسانه‌ای محبوب پیش کودکان چگونه جرم و جنایت و سیستم عدالت را تصویر می‌کند؟ این تصاویر چگونه تحت تاثیر ارزش‌ها یا مفروضات خالقان رسانه، ملاحظات تجاری و یا ژانرهای مختلف (سریال‌های پلیسی، بازی‌های اکشن، و غیره) قرار می‌گیرند؟ رسانۀ دیجیتال چگونه نگاه ما را به مسائلی چون روشنفکری، سخنرانی تنفر، آزار و اذیت تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

هنر

هنرمندان چگونه از محصولات رسانه‌ای مناسب و ساختارزدائی‌شده برای خلق هنرهای نوین بهره می‌برند؟ هنرمندان چه حقوق و مسئولیت‌هایی نسبت به خالقان یا مالکان اصلی آثار رسانه‌ای ندارند؟

 

منبع: مدیا اسمارت

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.