تن انگاره و تصوير ذهنی از بدن چیست؟

باور رایجی در جوامع درباره تن انگاره و تصویر ذهنی از بدن به وجود آمده است که می‌گوید:«لاغر بودن یعنی زیبایی».

مطالعات نشان داده‌ است که کودکان حتی در سنین سه سالگی نیز درکی از این موضوع دارند. اما به نظر می‌رسد که جوانان بیشترین خطر داشتن گرایش‌های فکری ناسالم را در رابطه با جسم‌شان بر اساس این دیدگاه دارند. زمانی که افراد در سنین جوانی در تلاش برای یافتن هویت خود هستند، نسبت به فشار‌های اجتماعی و تاثیرات رسانه‌ای آسیب‌پذیرند. این عوامل می‌توانند نقش شگرفی در دیدگاه جوانان نسبت به جسم‌شان ایفا  کنند.

 

مقاله مرتبط: تاثیر رسانه ها بر تصویر ذهنی دختران از بدن خود

 

تاثیر منفی تن انگاره ضعیف

داشتن تن انگاره ضعیف، می‌تواند تاثیرات منفی بسیاری داشته باشد: یکی رایج‌ترین پیامد‌ها، کاهش اعتماد به نفس است که مشکلات خاص خودش را به همراه دارد. مطابق با گزارش‌هایی که توسط یکی از مراکز زیبایی تهیه شده است، زمانی که جوانان راجع به ظاهر خودشان احساس خوبی نداشته باشند، از هر ۱۰ نفر،‌ ۷ نفر‌شان دست از غذا خوردن می‌کشند یا به روش‌های دیگر سلامتی‌شان را خطر می‌اندازند. اعتماد به نفس پایین بر روی آیندة افراد نیز تاثیرگذار است. نزدیک به ۱۷ درصد از زنان با اعتماد به نفس پایین گفته‌اند که در مصاحبه‌های شغلی شرکت نمی‌کنند.

تن انگاره ضعیف همچنین با زورگویی نیز ارتباط دارد.  نوجوانانی که اعتماد به نفس‌شان پایین است، به احتمال بیشتری گرفتار رفتار‌های زورگویانه می‌شوند.

 

تصور عمومی

معمولا تصور عمومی بر این است که چنین مشکلات و خودانگاره‌هایی منحصر به دختران است، اما تعداد فزاینده‌ای از تحقیقات نشان می‌دهند که پسران نیز چنین دغدغه‌هایی دارند. به عنوان مثال، یکی از تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، به این نتیجه رسید که ۵۰ درصد از پسران و دختران در مقطع دهم، احساس می‌کنند که یا زیادی لاغر یا زیادی چاق هستند. یافته‌های یک مطالعة استرالیایی نشان دادند که این مشکلات مربوط به خودانگاره با کیفیت پایین زندگی،‌ چه در زنان و چه در مردان، مرتبط است.

 

به نظر می‌رسید که در گذشته، قرار داشتن در اقلیت‌های قومی، نوعی عامل تخفیف‌دهنده در این حیطه به حساب می‌آمد. دختران سیاه‌پوست و زنان، نارضایتی کمتری از جسم خود داشتند. اما با این وجود، تاثیرات مثبت اقلیت‌های قومی یا فرهنگ‌ها، دیگر قدرت سابق را ندارند. مطالعات جدید حاکی از این هستند که حتی فرهنگ‌هایی که در گذشته اندازة بزرگ بدن را نامناسب نمی‌دانستند، اکنون در حال گذار به سمت معیار‌های مدرن زیبایی‌اند.

 

در دنیایی که تصاویر غیرواقعی مجازی در حال ترویج انتظارات نادرست از ظاهر انسان‌ها هستند، بسیار مهم است که به پسران و دختران مهارت‌ها و سواد رسانه‌ای لازم را برای پرورش دیدگاهی انتقادی نسبت به نمود‌های زن و مرد در شبکه‌های اجتماعی، آموزش دهیم.

منبع: مدیا اسمارت

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.