طرح درس بازنمایی دخترها و پسرها از تلویزیون

طرح درس بازنمایی

کار کردن طرح درس بازنمایی دخترها و پسرها از تلویزیون با دانش آموزان فرصت خوبی برای پرورش تفکر انتقادی آنان است.

برای دانش آموزان کلاس سوم تا ششم

مرور کلی

در این درس، دانش آموزان درباره ی برنامه های تلویزیونی که برای کودکان ساخته شده است و اینکه چگونه دخترها و پسرها در این برنامه ها نمایش داده می شوند، بحث می کنند. دانش آموزان توضیح می دهند که از چه نظر بازنمایی دخترها و پسرها را دوست ندارند، سپس خودشان کاراکترهای تلویزیونی دلخواه شان را خلق می کنند، کاراکتری که دیگر آن ویژگی های منفی را که آن‌ها نمی پسندند،ندارد.

مقاله مرتبط: تاثیر تبلیغات در بازتولید کلیشه ها از بدن

نتایج مورد انتظار

  • دانش آموزان تشخیص خواهند داد که رسانه ها واقعیت را می سازند
  • آن‌ها خواهند فهمید که بازنمایی های ساخته شده توسط رسانه ها همیشه درست نیست
  • دانش آموزان درک خواهند کرد که چگونه تصورشان نسبت به جنسیت خودشان متاثر از رسانه ها است
  • آن‌ها به این موضوع توجه می کنند که چگونه رسانه ها تصاویر جنسیت، عقاید و تجربه های آنان را منعکس می کند
  • آن‌ها عقاید خود را به صورت نوشتاری، ابراز می کنند
  • درباره خودشان به صورت خلاقانه ای صحبت خواهند کرد

آماده سازی و مواد آموزشی

کاربرگ های زیر را بخوانید و آن‌ها را کپی کنید:

  • کاربرگ از چه چیز دختران و پسران نمایش داده شده در برنامه های تلویزیونی نفرت دارم
  • کاربرگ کاراکتر تلویزیونی مورد علاقه من

کاغذ، مداد و خودکارهای رنگی در دسترس داشته باشید.

 

اجرای طرح درس

کاراکترهای تلویزیونی

از دانش آموزان بپرسید چه برنامه های تلویزیونی را تماشا می کنند که شخصیت اصلی آن‌ها یک کودک است یا شخصیت های اصلی آن کودکان هستند. (اطمینان حاصل کنید که آن برنامه ها همه‌ی انواع را در بر بگیرد: کمدی، کارتون، سینمایی و غیره.) از آن‌ها بپرسید در کدام شان شخصیت اصلی پسر است و در کدام، دختر. یک خط وسط تخته بکشید و برنامه هایی را که شخصیت اصلی شان دختر است، یک طرف  و آنهایی را که پسر است طرف دیگر بنویسید. برای نوشتن حاشیه، جای خالی در هر طرف بگذارید.

از دانش آموزان بپرسید که کدام شخصیت را بیشتر از همه دوست دارند و از کدام کمتر از همه خوش شان می آید. (ممکن است بعضی از شخصیت ها برای بعضی ها دوست داشتنی باشد و برای بعضی دیگر نباشد). از آن‌ها بخواهید تا به صورت مختصر آنچه را که فکر می کنند، توضیح دهند: چرا آن‌ها یک شخصیت را دوست دارند و چرا دوست ندارند؟ دلایل آن‌ها را به صورت مختصر کنار هر شخصیت بنویسید.

پسرها و دخترها

از دانش آموزان بپرسید که جنسیت‌شان در تلویزیون چگونه بازنمایی می شود: آیا این بازنمایی دقیق و درست است یا نادرست؟ آیا بازنمایی‌ها بر تصور آن ها از خودشان تاثیر می گذارد؟

از آن‌ها بپرسید آیا تاکنون از یک شخصیت تلویزیونی تقلید کرده اند، هم ظاهری و هم رفتاری؟ آیا شخصیتی در تلویزیون وجود دارد که آن‌ها او را به عنوان قهرمان خود بدانند؟ این شخصیت چه ویژگی هايي دارد؟

آنچه که من درباره دخترها و پسرهای نمایش داده از تلویزیون دوست ندارم

کاربرگ ” از چه چیز دختران و پسران نمایش داده شده در برنامه های تلویزیونی نفرت دارم ” را بین دانش آموزان پخش کنید. از آن‌ها بخواهید تا آن را پر کنند. روی یک برگه‌ی سفید، کاراکتری را که دوست ندارند،بکشند و بنویسند که چرا آن را دوست ندارند یا با آن مخالفند! زمانی که طرح را کشیدند از آن‌ها بخواهید تا در کاربرگ، آن شخصیت را دوباره بکشند.

از دانش آموزان بخواهید تا آن را با کلاس به اشتراک بگذارند. (می توانید طرح های دانش آموزان را به دیوار بچسبانید و به دانش آموزان اجازه دهید تا طرح های همدیگر را ببینند).

زمانی که دانش آموزان طرح های همدیگر را دیدند، درباره ی طرح های آن‌ها و نکته هایی که در مورد شخصیت منفورشان نوشته بودند، بحث کنید. آیا طرح هایی در بین طرح های دانش آموزان وجود داشت که شبیه به هم باشند؟ آیا نکاتی در شخصیت های منفور وجود داشت که توسط دانش آموزانِ دیگر خوب و دوست داشتنی باشد؟

شخصیت تلویزیونی دلخواه من

به دانش آموزان بگویید که اکنون زمان این است که به شخصیتی که دوست دارند از تلویزیون بازنمایی شود، فکر کنند. کاربرگ “کاراکتر تلویزیون دلخواه من” را بین دانش آموزان پخش کنید و از آن‌ها بخواهید تا کاراکتر دلخواه خود را در آن شرح دهند. آن‌ها ابتدا طرح خود را از کاراکتر دلخواه خود روی یک برگه خالی بکشند و سپس آن را به شکل بهتری روی کاربرگ طراحی کنند.

از دانش آموزان بخواهید تا طرح خود را با کلاس به اشتراک بگذارند. می توانید دوباره طرح ها را روی دیوار بچسبانید و به دانش آموزان اجازه دهید تا طرح يکدیگر را ببینند.

پس از اینکه طرح یکدیگر را دیدند، با آن‌ها در مورد آنچه که نوشته اند و کشیده اند، بحث کنید. آیا در طرح ها، شخصیت هایی بودند که شبیه به هم باشند؟ ویژگی هایی بودند که در طرح ها تکرار شده باشند؟ تفاوت ها و شباهت های شخصیت ها با هم چه بودند؟ آیا شخصیت هایی تلویزیونی وجود دارند که شبیه به طرح های کشیده شده توسط دانش آموزان باشند؟

از دانش آموزان بپرسید کاراکترهای تلویزیونی چقدر با شخصیت ایده آل و دلخواه آن‌ها شبیه هستند؟ چرا بعضی وقت ها سازندگان فیلم و کارتون در تلویزیون، شخصیت هایی را خلق نمی کنند که دخترها و پسرها دوست دارند از خودشان ببینند و شبیه به آنها باشند؟

کاربرگ ” از چه چیز دختران و پسران نمایش داده شده در برنامه های تلویزیونی نفرت دارم”

کاربرگ “شخصیت تلویزیونی دلخواه من”

نویسنده: متیو جانسون

منبع: ترجمه شده از وبسایت مدیا اسمارت

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.